Masopust je třídenní lidový svátek, který ve své podstatě sice nemá nic společného s liturgií, ale přesto je podřízen běhu církevního kalendáře. Dodnes se na mnoha místech našeho regionu slaví ve dnech předcházející popeleční středě (letos bude 5. března), kterou začíná čtyřicetidenní půst před Velikonocemi. Protože datum Velikonoc je pohyblivé, je pohyblivým svátkem i masopust.
Hlavní veselá masopustní zábava nezačíná v Hodoňovicích v neděli, ale už v sobotu - přizpůsobením se pracujícím, kteří v neděli ještě chtějí odpočívat, a tak jim sobota lépe vyhovuje k zábavě. Průvod pestrých masek, kde nechybí velebný pán s kostelníkem a ministranty, medvěd vedený medvědářem, smrtka, klauni, ženich s nevěstou, vdova, řezník, kominík, cikánky, pirát, hejkal ani čarodějnice a spousta dalších maškar, se vydává z horního konce vesnice. Po svolení „obecní vrchnosti“ - jít s koledou - průvod jde za doprovodu dechové hudby Javořinka z Lichnova, plný veselí a tancování, i když na voze taženém soby - se veze zemřelá basa Droběna (jména basy jsou každoročně logicky obměňována). Přidá se též harmonikář Vít Pavlíček z Palkovic.
Po trase bývá deset zastavení u stavení, kde místní občané hostí masopustní chasu klobásami, uzeným, ale též koblihami a dalšími napečenými dobrotami. Samozřejmě nechybí „počastná“ - ostřejší slivovice, ale i svařené víno či medovina. Medvěd si zatancuje s hospodyní, masky se občerství a jde se dál. Tento masopustní průvod asi po hodině dorazí před místní Hostinec U Čendy, kde probíhá pochování basy do již připraveného hrobu, který hrobník (místní občan) s největší péčí base Droběně připravil. Vtipná smuteční řeč přizpůsobená na místní poměry a život na vesnici, vedená farářem s kostelníkem (opět místní občané), nenechá shromážděné občany, ale i lidi přijíždějící se na tyto masopustní obřady podívat ze širokého okolí, jen truchlit. Vždyť se jedná o recesi, pobavení, je třeba se ještě veselit, vždyť nastane půst ode všech radovánek! Velebný pán schází z řečniště, jde vykropit zemřelou Droběnu, požehná i shromážděným a za tónů smutečního pochodu je se vší poctou uložena do hrobu. Smrtka (maskovaná osoba) nenašla svoji další oběť, tak ji to vzalo, že se upila a je odvezena na voze „za dědinu, ať neškodí!“ Naposledy začíná hudba hrát, maškary tancují s přihlížejícími lidmi, děti s rodiči nesměle nakukují do hrobu na zemřelou basu Droběnu… Tím smuteční obřad pochovávání basy končí, ale zábava zdaleka nekončí. Před hostincem stojí několik stánků s občerstvením, kde nechybí výborný masopustní guláš, uzeniny, rybí speciality, lahodná káva, koláče, koblihy, medovina, víno z černého rybízu, k tomu flašinetář František točí klikou a vyhrává na flašinet líbivé melodie vybízející ke zpěvu.
Na sále hostince U Čendy, který nestačí pojmout všechny hosty, vystoupí Soubor písní a tanců Javořina z Rožnova pod Radhoštěm se svou muzikou v pásmu Masopust. Krojovaní tanečníci, předvádějí tance s tématikou místních zvyků - moc pěkná podívaná. A pak už je vše v režii cimbálové muziky BEFOR (Beskydský folklorní orchestr) s primášem Ondřejem Zedníčkem, která svou hrou a zpěvem dokáže vtáhnout masopustní účastníky na parket v sále. Zajisté si zatancuje a zazpívá i velebný pán, který se pak rozloučí se všemi slovy: „Žehnám vám, občané, ještě se pobavte, poveselte, já se zase s vámi setkám při muzice po velikonočních obřadech.“
Věříme, že další, již 17. ročník Hodoňovického masopustu opět potvrdí, že naši lidé mají zájem zachovávat a rozvíjet staré lidové zvyky, přijdou si je připomenout, ukázat i svým dětem, což je dobře. Příklady táhnou, především takto dokážeme uchovat naše nejlepší tradice pro další generace. Navíc Hodoňovický masopust přináší se vší pestrostí i vynalézavostí každoročně stále více masek, což je patrně největší množství ze všech známých obchůzek na jiných místech Moravskoslezského kraje. A do malebného podhůří Čupku láká každoročně nejen stále více účinkujících, ale též diváků napříč generacemi, kteří se mnohdy aktivně podílejí na masopustním průvodu.
Organizátoři masopustu - hodoňovický Čendaspolek s místním fojtem, děkují sponzorům a Obci Baška, že podporují toto masopustní veselí.
Srdečně zvou členové Čendaspolku v Hodoňovicích a Dajána Zápalková.
Za Javořinu Jiří Tvarůžek a za BEFOR Zdeněk Tofel tofel.zdenek@post.cz