Čeho si všimnout už v raném věku?
Postřehy v komunikaci
* Nereaguje nebo málo reaguje na své jméno
* Vyjadřuje hlavně křikem a afektem, že něco chce
* Opožděný vývoj řeči
* Nepružně nebo málo reaguje na pokyny
* Často působí dojmem, že neslyší
* Zdá se, že slyší, ale zejména na řeč reaguje velmi málo
* Neukazuje ukazováčkem na zajímavé předměty
* Nemává na rozloučenou
* Nezapojí se aktivně do dětských hříček typu paci-paci
* Nenapodobuje aktivně, často a s radostí
* Říkal/a několik slov, ale přestal/a
* Je obtížné ji/ho upozornit na vzdálené předměty
* Špatný oční kontakt, nepodívá se "co my na to".
Postřehy v sociálním chování
* Málo používá nebo chybí sociální úsměv
* Raději si hraje o samotě, neprojevuje radost při společné činnosti, nerozvíjí společnou hru
* Dává přednost sebeobsluze, používá ruku druhé osoby
* Nepožádá o pomoc vydáváním zvuků, očním kontaktem, vedením za ruku
* Více se zajímá o své činnosti než o kontakt
* Málo se zajímá o ostatní děti, nedokáže se zapojit
* Je obtížné s ním sdílet pozornost (společné prohlížení obrázků, společná hra)
* Ostatní lidi dokáže ignorovat, nerad navazuje kontakt s lidmi
* Nespolupracuje (nepodá na výzvu, nevyhoví výzvě, netouží se předvést).
Postřehy v chování
* Záchvaty vzteku
* Hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus/nesoustředěnost/u ničeho nevydrží
* Nehraje si správně s hračkami
* Zabývá se určitými věcmi stále dokolečka (řadí, točí, hází, otvírá-zavírá apod.)
* Chodí po špičkách, točí se dokola, zvláštní pohyby
* Třepe výrazně rukama např. při radosti
* Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět)
* Reaguje přehnaně na určité podněty (zvuky, změny)
* Celkově málo reaguje na okolní podněty
* Fascinován detaily či určitými podněty (písmena, číslice, závory, značky aut)
Absolutní indikace pro další vyšetření
* do 12 měsíců nežvatlá
* do 12 měsíců negestikuluje (nenatahuje ruku-neukazuje, nemává na rozloučenou)
* do 15 měsíců nenapodobuje
* do 16 měsíců neužívá slova
* do 24 měsíců spontánně neužívá slovní spojení
* ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku
Autorka: PhDr. Kateřina Thorová, Ph.D
Zdroj:www.dobormysl.cz
SOUVISEJÍCÍ TISKOVÉ ZPRÁVY A ČLÁNKY
Zveřejněno 05.10.2008 v 15:37 hodin